MEDITAȚII ONLINE

I. D. Nedelcu Profesor, gradul didactic I Limba și literatura română 36 de ani de experiență la catedră

Blog

4 mai
2021

Imperativul verbului „a contrazice”

Vezi filmul cu explicația aici: https://youtu.be/-jU8arErv1g Dă click aici pentru a citi explicația. Verbul „a contrazice” s-a format prin compunere savantă din elementul de compunere „contra-” și verbul „a zice”, după modelul francez „contredire”. Prin urmare, formele sale de imperativ sunt asemănătoare cu cele ale verbului „a zice”. La persoana a II-a singular, afirmativ, spunem […]

Read More
3 mai
2021

„Paști” sau „Paște”?

Potrivit DOOM2, substantivul propriu care denumește Sărbătoarea Învierii Domnului este de genul masculin, cu formele „Paște” la singular, și „Paști” la plural. Totuși același dicționar admite că forma „Paști” este de neutru în construcția „Sfintele Paști”. Cum se explică această situație? Conform dnei profesoare Rodica Zafiu, de fapt, este vorba de două forme, ambele defective […]

Read More
6 mart.
2021

„Minge” sau „mingie”?

„Minge” sau „mingie”? Vezi explicația pe canalul meu de YouTube.     Vezi explicația aici.       „Minge” sau „mingie”? Dă click aici pentru detalii! Substantivul feminin „minge” este uneori scris și pronunțat greșit „mingie”. Pe site-ul emag.ro, de exemplu, apar 2046 de căutări pentru „mingie” și 2216 căutări pentru „minge”, ceea ce semnalează […]

Read More
1 mart.
2021

Test – verbe de grupa a III-a („a bate”, „a face”)

Verbele „a bate” și „a face” sunt de conjugarea a III-a, la fel ca „a zice”. Vezi explicația aici.     Vezi explicația aici.   Verbele „a bate” și „a face” sunt de conjugarea a III-a, la fel ca „a zice”. Prin urmare sunt greșite pronunțările: „bătem”, „băteți” și „făcem”, „făceți”, cu accentul pe a […]

Read More
20 feb.
2021

Acordul predicatului cu subiectul-substantiv colectiv

Acordul predicatului cu subiectul-substantiv colectiv Un substantiv obișnuit denumește, la forma de singular, un singur obiect al gândirii. De exemplu: om, scaun, idee etc. Un substantiv colectiv denumește, la forma de singular, o colecție, o mulțime de obiecte. De exemplu, substantivul colectiv „armată” denumește o mulțime de soldați, substantivul colectiv „turmă” denumește o mulțime de […]

Read More
14 feb.
2021

Baterie de … vin

Cuvântul „baterie” are, printre alte sensuri, și pe cel de „vas cu gheață în care se află sticle cu băutură” și prin extensie „un litru de vin și o sticlă de sifon luate împreună”. Primul sens -sensul propriu de bază- al cuvântului „baterie” este „subunitate de artilerie compusă din patru, șase sau opt tunuri, cu […]

Read More
13 dec.
2020

„Obligativitate” sau „obligație”?

Cuvintele „obligație” și „obligativitate” nu sunt sinonime. „Obligativitate” nu este un mod mai elegant, mai intelectual, de a spune „obligație”, cum își închipuie semidocții fandosiți. „Obligație” înseamnă „datorie, sarcină, îndatorire”, adică „ceea ce i se impune cuiva sau își impune cineva să facă într-o anumită situație sau într-un anumit scop”. Obligația este o acțiune concretă, […]

Read More
31 oct.
2020

Desinență sau sufix gramatical?

O greșeală gravă și nepermisă (incredibilă chiar, pentru un autor de manuale atât de celebru) se găsește la pagina 20 în auxiliarul „Cartea mea de gramatică: clasa a VII-a”, de Sofia Dobra, apărut în 2019 la editura Art Educațional. Autoarea confundă sufixele gramaticale cu desinențele de plural în două locuri. Mai întâi, în coloana din […]

Read More
30 iul.
2020

Admitere Drept București, 2020 – grila 1, subiectul 2

Drept București 2020 Grila 1, subiectul 2 Marchează interpretarea corectă a structurii frazei de mai jos. (Propozițiile sunt date în ordinea în care se succedă predicatele lor [exprimate sau subînțelese] în frază.) 2. Mai ales că nu te-a mirat tot ce a făcut destul să nu faci și tu, ci reacția mea, e puțin probabil […]

Read More
8 iul.
2020

Sunet sau literă?

O greșeală grosolană am întâlnit în cartea Limba română … (am pus poza mai jos) scoasă la editura Niculescu de autorii Ion Popa și Eugenia Laura Tudor. Oamenii aceștia – care se pretind, probabil, profesori – fac confuzie între literă și sunet! Ei vorbesc despre sunetul x!! Priviți.

Read More
21 iun.
2020

Perspectiva narativă subiectivă – subiectul II, bacalaureat

Perspectiva narativă subiectivă SUBIECTUL al II-lea (10 puncte) Prezintă, în minimum 50 de cuvinte, perspectiva narativă din fragmentul de mai jos. Nu știu de ce nu-mi vine să plec, de ce mă încăpățânez să mă joc iar cu lumina înșelătoare de fosfor a ceasornicului meu oblong*. Dar acum jocul nu izbutește să mă mai câștige […]

Read More
21 iun.
2020

Modalități de caracterizare a personajului – subiectul II, bacalaureat

Modalități de caracterizare a personajului SUBIECTUL al II-lea (10 puncte) Prezintă, în minimum 50 de cuvinte, două modalități de caracterizare a personajului dintr-un text dramatic, identificate în fragmentul dat. CORINA (într-o rochie caldă de casă. Ștefan în pantaloni gri, pulover albastru, cu mâneci lungi și închis la gât. Ținuta lor arată o dimineață rece de […]

Read More
21 iun.
2020

Rolul notațiilor autorului în textul dramatic – subiectul II, bacalaureat

Rolul notațiilor autorului în textul dramatic Prezintă, în minimum 50 de cuvinte, rolul notațiilor autorului în fragmentul de mai jos. ACTUL AL DOILEA Aceeași cameră, însă aranjată. Pe întâiul plan o masă de lucru – spre stânga, în dreapta, o măsuță cu scaune și canapea, sub un palmier. Pe pereți, tablouri făcute de-o mână de […]

Read More

ÎNSCRIERE

Înscrie-te acum pentru meditații online la limba română!

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Nume
E-mail
Alege nivelul de studiu pentru care vrei meditații.
Adaugă aici orice alt mesaj.

Sprijină-mă!

Become a Patron!

Sprijină cu o donație acțiunea de promovare și cultivare a limbii române pe internet!


Dă click pe butonul de mai sus și vezi despre ce este vorba!

Categorii

Arhivă